camilla.reismee.nl

1st Exeat

Een lang weekend vrij om 3 dagen te ontsnappen van campus, dat had iedereen wel even nodig. Vrijdagmiddag meteen mijn tas ingepakt en met Seema, een jaargenootje wonend in een van de dichtstbijzijnde dorpjes, naar haar huis gelopen. Op zo'n 2 uur loopafstand van de campus kwam ik in een totaal andere wereld terecht, in het huisje in het kleine dorpje waar ze leeft met haar moeder, grootmoeder, nichtje en neefje (haar vader heeft een kledingwinkel in Mumbai, dus die komt maar een paar keer paar thuis). Een huisje van ongeveer 3 x 10 meter (en een zolder), met een keukentje, wc en bed. 1 spaarlamp aan het plafond (die net als op school door de stroomstoringen elk uur uitvalt, maar dan niet voor 2 minuten maar voor een halfuur), 1 bed voor haar grootmoeder. Het was echt gezellig, ze heeft een super mooie henna tekening op mijn hand gemaakt, we zijn door het dorpje gelopen (heel klein, zo'n 300 mensen), samen gekookt en het met haar familie opgegeten. Als toetje had ik een appeltaart gebakken en meegenomen, wat ontzettend in de smaak viel bij de grootmoeder! Die snapte niet helemaal wat het was geloof ik en dus werd het met chapati (Indiaas plat brood dat bij elke maaltijd wordt gegeten) oplepelt, haha.

Na heerlijk te hebben gegeten (rijst, roti, dal, aloo: zal het thuis wel een keertje koken voor wie van pittig houdt!) was het tijd om te slapen maar ik heb eigenlijk geen oog dichtgedaan door het extra huisgenootje. De woonkamer leeft namelijk een haan die het nodig vindt om de 5 minuten te kukeleku-en. Nou ja, ik was de enige die er last van had volgens mij want de volgende ochtend was iedereen om 7 uur wakker. Elke ochtend, tussen 7-8 uur, komt er gedurende 20 minuten water uit de kraan (de rest van de dag dus niets, dat zette me wel even aan het denken), dus de watervoorraad bijvullen was het eerste taakje van de dag. Ontbijt gemaakt, afgewassen en het nichtje en neefje naar de school gebracht. Daarna zijn we naar het dorpje gelopen waar de Dalits (laagste rank in het kastsysteem) wonen om een paar interviews te doen voor een werkstuk voor school. Op de terugweg naar haar families boerderij gelopen, waar haar oma van 90 al ijverig aan het werk was. Samen met haar geholpen op de rijstvelden en toen was het weer tijd om terug naar campus te gaan. We waren precies op tijd terug bij haar huis om de bus naar Paud te pakken, maar ik zal en moest eerst middageten voordat ik weg kon.

Goed, 1,5 uur later, de bus gemist maar wel heerlijk gegeten. Moest helaas wel 2,5 uur (dit keer bergopwaarts) teruglopen, dus kwam vrij moe aan op de campus. Een dutje gedaan, tas uitgepakt en weer ingepakt om de bus van 21:30 te pakken naar Dapoli! Samen met een jongen uit Spanje van campus vertrokken om daar nog een paar schoolgenootjes uit Mauritius, Nepal en Spanje te ontmoeten. 6 uur in de bus (de goedkoopste tickets natuurlijk, dus erg comfortabel was het niet echt), rond 4 uur 's nachts aangekomen na nog 2 riksjas te nemen, maar gelukkig had de rest van de groep al een appartement geboekt en konden we zo neerploffen. We zaten aan het strand, dus zondag en maandagochtend heerlijk in de zee gelegen en voor de rest lekker niets gedaan. Heerlijk uitgerust en bruin teruggekomen, om weer keihard aan de slag te gaan deze week!

Liefs,
Camilla

Ellen hoeffelman

Hoi Camilla, wat een mooie henna tekening op je hand,prachtig ! Echt een kunstwerkje !
Wat een belevenissen weer !
Wat hebben wij het dan makkelijk hè , met water uit de kraan, wanneer en hoeveel we maar willen !
Wij vinden dat allemaal heel gewoon !
Geweldig dat je dat mee kan maken !
Liefs Ellen hoeffelman

Annemarie

Aaargh, hanen!!! Zinloze beesten! Maar goed, wel lekker vroeg wakker... Spraken de Dalits wel een beetje engels? OF moest Seema alles vertalen?

Annemarie

Wat is het leuk geworden, Camilla!