camilla.reismee.nl

Mumbai

Gisteravond zijn we na 4 geweldige dagen teruggekomen uit Mumbai. Ik moet heel erg hard nadenken wat ik wil schrijven, want we hebben zo ontzettend veel gedaan! Vrijdagavond kwamen we om 22:00 aan na een busreis van 7 uur. We waren met een groep van 4 meiden, 2 uit Noorwegen en 1 uit Israel. 's Avonds zijn we in een hotel in Colaba in slaap gevallen. Colaba is het toeristische en mooie deel van Mumbai, maar ik moet zeggen dat ik maar heel weinig andere toeristen heb gezien tussen de duizenden Indiërs.

De volgende ochtend zijn we met een riksja naar Crawfood market gegaan. Crawfood market is de grootste markt van Mumbai, wat betekent: enorm, druk en chaotisch, maar superleuk om langs alle kraampjes te lopen en onbeperkt spullen te kopen. Als je iets wilt kopen op een markt vragen de verkopers een prijs die zo'n 5 x zo hoog is dan voor Indiase mensen. Om niet de hele tijd te hoeven afdingen, heb ik een zinnetje geleerd die me ontzettend veel gedoe heeft bespaard: ‘Méy goree hoo, pûr béwuh-koof nehee hoo!' (vertaling: ik ben blank, maar ik ben niet dom!) Als je dat zei tegen de verkopers lachten ze en zakten ze meteen in de prijs (waarna je nog steeds moest afdingen). In de middag hadden we afgesproken met een meisje die in Bombay woont (van school). Dat was echt super. Nadat ze ons naar allerlei leuke plekken in Mumbai heeft genomen (waar je als toerist nooit zou komen), heel veel overheerlijk Indiaas voedsel heeft gevoerd en het uitgaansleven in Mumbai heeft laten zien mochten we de laatste twee nachten in haar appartement slapen!

Zondag werden we wakker met de geur van pannenkoeken, kaasomeletten en warme chocomelk. Haar ‘kok' had een heerlijk ontbijt voor ons gemaakt. Het is heel normaal dat mensen hier een personal driver, een kok en een huishoudhulp hebben omdat het verschil tussen inkomens enorm is. Een van de grootste ervaringen van dit weekend was toch wel de treinrit. Aangezien het voor iedereen de eerste keer in India met de trein was, besloten we voor deze keer eerste klas te reizen. Dat was maar goed ook! De trein zat vol, bomvol. Geen deuren in de trein, mensen springen op en af de trein en hangen uit het raam (wees gerust: wij niet, want we zaten in de eerste klas=). De trein bracht ons naar de Gateway of India en het Taj Mahal hotel (zie foto's). Er waren heel veel mensen , maar nog steeds heel weinig toeristen. Ik denk dat zo'n twintig mensen gevraagd hebben of wij met hun op de foto wouden! Tijdens de rest van de dag heeft het meisje uit Mumbai nog veel meer van laten zien, van het strand tot het grootste winkelcentrum van Zuid-Oost Azië tot de beste plek om ijs te eten. Overal waar we heen gingen deden we met een riksja. Ik denk dat we zo'n 7 uur in totaal in een riksja hebben gezeten, supergoedkoop en heel leuk omdat je heel veel van de stad ziet.Maandagochtend zijn we vroeg opgestaan en naar het strand gelopen. Je kunt niet zwemmen in de zee want het water is heel vies. Wel kun je heerlijk op het strand lopen (en ijsjes eten). Het weer was super, alleen maar zon en geen druppel regen. Rond een uur of 3 zijn we richting de campus gegaan. De vader van het meisje waar we sliepen had een grote auto gehuurd, dus we zijn veilig thuis aangekomen zonder problemen.

Sorry voor het lange verhaal, maar het kon echt niet korter (volgens mij vergeet ik alsnog de helft). Gelukkig is het me eindelijk gelukt om foto's te maken. Ik wou nog even zeggen dat ik het heel leuk vind dat jullie mijn weblog lezen en zo leuk reageren, dat maakt het voor mij leuk de blog bij te houden! Tot het volgende verhaal =)!