camilla.reismee.nl

Home Sweet Home

En het is weer even heerlijk, zachte bedden, bruine boterhammen en georganiseerdheid, zeker na de fantastische maar vermoeiende reis, die alweer twee weken geleden eindigde. Na het avontuur op de berg zijn we met de groep nog een paar dagen in Dharamsala gebleven. Heel toevallig, en ook heel leuk, kwam de Dalai Lama in die tijd terug naar zijn verblijfplaats! 's Ochtends zijn we dus tegelijk met de monniken opgestaan en hebben we een toespraak van de Dalai Lama bijgewoont, wat een hele ervaring was. Na een paar dagen helemaal uitgerust van de vredige boeddhistische sfeer (haha) zijn we doorgereisd naar de Amritsar. Amritsar is net als Dharamsala een religieus centrum, niet van het boeddhisme maar van het sikhisme. Het sikhisme is, heel snel gezegd, een mix tussen de Islam en het Hindoeisme. Het belangrijkste gebouw in hun geloof is de Gouden Tempel, een prachtige tempel van echt goud gemaakt, dagelijks bezocht door duizenden volgers, opengesteld voor iedereen die het wilt zien. Volgens onze reisgids kon je gratis in de tempel slapen, dus dat moesten we toch maar uitproberen. Enthousiast onze koffers in een hotel gedumpt (want toch niet iedereen van de groep zag het zitten, en misschien hadden ze achteraf gelijk...) en met een handdoekje naar de tempel gewandeld. In de tempel vrolijk gevraagd waar de bedden waren, maar toen werd er naar de grond gewezen en bleek dat er een groot bed was: de marmeren vloer. Het kon ons niet schelen en inderdaad lekker in slaap gevallen, totdat we om 3 uur weer wakker werden gemaakt omdat ze de vloer moesten schoonmaken met melk en water! Haha, dat was ook weer wat.

Helemaal brak de volgende dag naar de India - Pakistan grens gereden waar ik een van de meest bizarre evenementen ooit had meegemaakt. Elke avond komen er duizenden mensen bij elkaar, voornamelijk families met kinderen, bij de grens om de show te bekijken. Aan de ene kant werd er gejuicht voor Pakistan door het uitgelaten publiek, aan de andere kant van de grens was het dansen op de Bollywoord muziek voor de Indianen. Na een tijdje kwamen er soldaten van beide landen op een podium, waar ze allerlei gekke dansen gingen uitvoeren en dingen riepen onder luid toegejuich en boe geroep van de duizenden mensen in het publiek. Aan het eind nog een wedstrijd wie de benen het hoogst in de lucht kon schoppen om vervolgens ritueel de grens dicht te gooien nadat de Indiase en Pakistaanse soldaten elkaar gelukkig nog wel een handje konden geven. De volgende morgen de vlucht vanuit Delhi teruggenomen naar huis! Inmiddels is dat alweer twee weken geleden en in die tijd heerlijk kunnen uitrusten en slapen. 2 meisjes op bezoek gehad uit Alaska en Japan, wat super gezellig was! Nog 1,5 maand thuis tot begin Augustus, dus tot dan even niets meer op de blog!