camilla.reismee.nl

Home Sweet Home

En het is weer even heerlijk, zachte bedden, bruine boterhammen en georganiseerdheid, zeker na de fantastische maar vermoeiende reis, die alweer twee weken geleden eindigde. Na het avontuur op de berg zijn we met de groep nog een paar dagen in Dharamsala gebleven. Heel toevallig, en ook heel leuk, kwam de Dalai Lama in die tijd terug naar zijn verblijfplaats! 's Ochtends zijn we dus tegelijk met de monniken opgestaan en hebben we een toespraak van de Dalai Lama bijgewoont, wat een hele ervaring was. Na een paar dagen helemaal uitgerust van de vredige boeddhistische sfeer (haha) zijn we doorgereisd naar de Amritsar. Amritsar is net als Dharamsala een religieus centrum, niet van het boeddhisme maar van het sikhisme. Het sikhisme is, heel snel gezegd, een mix tussen de Islam en het Hindoeisme. Het belangrijkste gebouw in hun geloof is de Gouden Tempel, een prachtige tempel van echt goud gemaakt, dagelijks bezocht door duizenden volgers, opengesteld voor iedereen die het wilt zien. Volgens onze reisgids kon je gratis in de tempel slapen, dus dat moesten we toch maar uitproberen. Enthousiast onze koffers in een hotel gedumpt (want toch niet iedereen van de groep zag het zitten, en misschien hadden ze achteraf gelijk...) en met een handdoekje naar de tempel gewandeld. In de tempel vrolijk gevraagd waar de bedden waren, maar toen werd er naar de grond gewezen en bleek dat er een groot bed was: de marmeren vloer. Het kon ons niet schelen en inderdaad lekker in slaap gevallen, totdat we om 3 uur weer wakker werden gemaakt omdat ze de vloer moesten schoonmaken met melk en water! Haha, dat was ook weer wat.

Helemaal brak de volgende dag naar de India - Pakistan grens gereden waar ik een van de meest bizarre evenementen ooit had meegemaakt. Elke avond komen er duizenden mensen bij elkaar, voornamelijk families met kinderen, bij de grens om de show te bekijken. Aan de ene kant werd er gejuicht voor Pakistan door het uitgelaten publiek, aan de andere kant van de grens was het dansen op de Bollywoord muziek voor de Indianen. Na een tijdje kwamen er soldaten van beide landen op een podium, waar ze allerlei gekke dansen gingen uitvoeren en dingen riepen onder luid toegejuich en boe geroep van de duizenden mensen in het publiek. Aan het eind nog een wedstrijd wie de benen het hoogst in de lucht kon schoppen om vervolgens ritueel de grens dicht te gooien nadat de Indiase en Pakistaanse soldaten elkaar gelukkig nog wel een handje konden geven. De volgende morgen de vlucht vanuit Delhi teruggenomen naar huis! Inmiddels is dat alweer twee weken geleden en in die tijd heerlijk kunnen uitrusten en slapen. 2 meisjes op bezoek gehad uit Alaska en Japan, wat super gezellig was! Nog 1,5 maand thuis tot begin Augustus, dus tot dan even niets meer op de blog!

Camilla

Welcome in the Himalayas!

Van de stikkende hitte in Delhi tot koele lucht in Dharamsala, 3 dagen geleden zijn we aangekomen aan de voet van de Himalaya’s. Zondag vetrokken naar Mumbai na afscheid te nemen van de tweedejaars. Woensdag met de trein (32 uur, dat was nog al wat door de hitte) naar Delhi waar de temperatuur niet uit te staan was (48 graden op het warmst van de dag). Lekker binnen gebleven of in de airconditioning van de winkelcentra geshopt. Met de bus (nog weer 12 uur) naar het noorden, Dharamsala. Dharamsala is na de invasie van China in Tibet het nieuwe hoofdkwartier voor Tibetanen. We slapen in een boeddhistisch klooster, 322 treden naar beneden van de dichtsbijzijnde weg. Gisterochtend werden ergens anders wakker, op de top van een berg! We besloten naar boven de klimmen, een toer van zo’n 6 uur. Onderweg een pauze met Maggi en thee, wat ze verkochten langs de ‘weg’ om weer op adem te komen.

Eenmaal aangekomen besloten we nog verder te gaan om de sneeuw aan te raken. En jahoor! We hebben een sneeuwballengevecht in de Himalaya’s kunnen houden! Terug naar de top kregen we het aanbood van de winkelier een nachtje in zijn winkel te slapen, dat aanbod hebben we natuurlijk aangekomen. Na een kampvuur gemaakt te hebben van zelf gesprokkelt hout onder een laag van 5 dekens gedoken, wat ’s nachts nog niet genoeg bleek te zijn, oh wat was het koud! Uiteindelijk in slaap gevallen en ’s ochtends wakker geworden van een kudde schapen die net langs de tent liep. Terug geklommen met overal spierpijn en ’s middags bekaf in slaap gevallen in de slaapkamer. Vanochtend zijn we naar de verblijfplaats van de Dalai Lama gelopen, die 10 minuten van het klooster vandaan woont. We hebben onwijs veel foto’s gemaakt maar kan ze helaas niet uploaden aangezien ik in een internetcafe zit, dat komt thuis wel. Overmorgen vertrek ik naar de India-Pakistan grens en de Gouden Tempel en 6 juni komt het vliegtuig om 8:40 aan op Schiphol (waar ik eigenlijk ook wel heel erg naar uit kijk!)

Dusss... TOT SNEL!

Het laatste Weekend

Na een maand de blog verwaarloosd te hebben door een drukke tijd met examens, voorbereiding voor het profielwerkstuk en plannen voor reizen, is het de laatste zaterdag in Muwci voor dit schooljaar. Net klaar met alles inpakken, dus even de tijd snel nog wat op de blog te zetten. Vanavond is de diploma uitreiking van onze tweedejaars, de gene voor wie deze zaterdag de allerlaatste is hier in Muwci. Er hangt een hele rare sfeer, gisteren waren er al een paar mensen in tranen (ja, ik ook) want het zijn toch de mensen met wie je een heel jaar samen hebt geleefd! 's Ochtends samen tandenpoetsen, 's middags samen studeren, 's avonds samen thee drinken...

We weten onze nieuwe kamergenootjes al voor het volgende jaar, waar ik superblij mee ben. Een meisje uit Slowakije en een meisje uit Japan (die half juni naar Nederland komt!). Ons 4e kamergenootje wordt een eerstejaars, waarvandaan weten we nog niet. Morgen vertrekken van campus met de bus naar Mumbai. We (met 4 meiden) slapen 3 nachten in Mumbai voor we de trein naar Delhi nemen (35 uur in de trein=)! In Delhi blijven we maar 1 nachtje, omdat het heel erg warm is. We trekken door naar het noorden en hopen wat van de Himalaya's te zien! Terug naar Delhi langs de India-Pakistan grens om vervolgens de vlucht naar thuis te pakken! 6 juni land ik op Schiphol, en 2 uur later land een vriendinnetje uit Alaska, die een paar dagen blijft logeren. Zin in de zomer=).

Tot snel!!

Happy Birthday

Een ‘happy' birthday was het zeker! Eigenlijk een dubbele verjaardag, eentje van thuis met alle lieve mailtjes, kaartjes en het pakketje van pap, mam en Long Island en eentje hier met alle felicitaties. Vrijdagavond, na de ‘football worldcup of Muwci' (ik was natuurlijk in het team FC Tall von Blonde; Scandinavië en Nederland) kwam ik aan in mijn kamer waar een mega taart (4 lagen) klaarstond. Ik werd meegenomen op het dak voor een heerlijk diner met kaarsjes en allerlei lekkere gerechten. Toen we het zelfgemaakte toetje ophadden werd ik ontvoerd naar de pagoda (een soort tempeltje, 10 minuten lopen van campus) waar zo'n 15 mensen klaarstonden met nóg meer taart, poffertjes, pannenkoeken en koekjes. Toen was het wachten tot 12 uur, het moment waarop ik eindelijk 17 werd! Alsof ik nog niet ontplofte van de suiker, was er nog meer taart, liedjes, cadeautjes (o.a. een fotoboek met superveel leuke foto's erin van de reistrips ennn... ze hebben een ster naar mij vernoemt aangezien ik zo van sterren hou!) en gekke Muwci rituelen (ik bespaar jullie de details). De verjaardag was de dag ervoor gevierd aangezien we gistermiddag op een hike gingen naar de beroemde en beruchte ‘Mount Wilkinson'. De hike was bedoeld als een oefening voor volgend jaar, samen met een paar mensen organiseer ik de oriëntatieweek voor de eerstejaars, waarvan een onderdeel in het midden van het regenseizoen 1 nacht op die berg slapen! 2 uur lopen, vuur gemaakt (zonder aansteker of lucifers, haha) pasta gegeten, chocomel gedronken en stroopwafels gegeten terwijl we naar volksverhalen van over de hele wereld aan het luisteren waren. Vervolgens onder de heldere sterrenhemel in slaap gevallen, het was zo ontzettend mooi om naar de sterren te kijken, aangezien er geen licht in de buurt was en we vrij hoog op een berg zaten, wauw. 's Ochtends opgestaan, van de resterende chocolade broodjes gemaakt en teruggelopen. Vandaag een heerlijk rustig dagje gehad met nagenieten van gisteren. Het was echt een superverjaardag, dankjewel iedereen=)!

Groetjes,
Camilla

PS. Dit is nog een leuk filmpje om te kijken! Er was 3 weken geleden een dag op school waar je voor het goede doel (van het haar werd onder andere pruiken gemaakt voor zieke kinderen) je hoofd kaal kon laten scheren!

Nationale pannenkoekendag en strand!

Zoals iedere inwoner van Nederland natuurlijk weet was het zondag 30 maart nationale pannenkoekendag! Dat kon hier in India niet overgeslagen worden, dus hebben we met alle vijf Nederlanders donderdag drie uur lang voor iedereen pannenkoeken staan bakken. 5 liter melk, 2,5 kg bloem en 40 eieren voor zo'n 200 pannenkoeken, het was super gezellig met iedereen in de oranje commonroom met Nederlandse muziek op de achtergrond. Daarbij hoort natuurlijk het vertellen over waarom we nationale pannenkoekendag vieren. 200 jaar geleden waren de Nederlanders overheerst door de Spanjaarden, dus een van de Nederlanders verkleedde zich als een kok, gaf de Spaanse leider een vergiftigde pannenkoek en sindsdien zijn we onafhankelijk! Tenminste, dat hebben we iedereen wijs gemaakt om alle Spanjaarden terug te pakken voor het uitlachen om de wereldcup. Hopelijk dat ze voortaan wat stiller zijn=).

Gisteren, maandag, hadden we een dagje vrij van school dus ben ik vrijdagmiddag naar het strand vertrokken! Een nachtje in Mumbai geslapen, doorgereisd met de bus naar een vissersdorpje aan de kust, Murud, en twee dagen lekker helemaal niets gedaan. Fietsen gehuurd (voor vijf rupees = 8 eurocent per uur) en langs de kleine dorpjes aan de kust gefietst. Heerlijk, wind in de haren, zon op je hoofd, af en toe afstappen om af te koelen in de zee of om een kokosnoot te kopen en te drinken! Gisteravond, net op tijd voor check-in, weer helemaal ontspannen teruggekomen, klaar voor de laatste anderhalve maand van school! De tweedejaars hebben nog maar 3 dagen les voor ze hun studieperiode ingaan, en waarschijnlijk krijg ik deze week te horen wie mijn eerstejaars worden, superspannend en leuk, ookal zal ik de lieve tweedejaars wel missen.

Liefs, Camilla

ps. Ik heb geprobeerd een filmpje up te loaden, dus onder het tabje 'video's' staat nu een heel kort filmpje van de fietstocht, een filmpje zegt toch wel veel meer dan foto's, laat staan woorden!

Zon, rennen en eerstejaars!

Terwijl het weer bij jullie weer lekker warm aan het worden is, is de temperatuur hier ook aan het stijgen. Deze week was het heel warm met temperaturen tot 40°C! 's Nachts is het heerlijk om buiten te zijn, maar overdag... poeh. Heel erg jammer dat juist op dit moment het zwembad ‘lek' is en de komende paar weken waarschijnlijk gesloten blijft.

Gisteren werd er een sponsorloop gehouden om geld op te halen voor beurzen voor het UWC. Gesponsord door het Israëlische nationale comité, zijn we met zo'n 20 studenten naar Paud gerend, en iedereen kwam uiteindelijk aan! Een hele prestatie, zo'n 7 kilometer, in de hitte door de bergen! Het was heel mooi om te zien hoe iedereen elkaar steunde, en nadat iedereen was aangekomen een grote afterparty in Paud natuurlijk (met het zweet nog in de kleren=).

Onze tweedejaars zijn bijna klaar met school, nog twee weken te gaan en dan gaan ze de studieperiode voor de examens in! Dit betekent dat alle coördinator-taken van triveni's overgedragen zijn aan de eerstejaars. Zelf coördineer ik nu paper making, zwemmen ennn... Manavya! Dit betekent dat we (samen met de andere coördinators) de sessies gaan organiseren, jeeps boeken, doelen zetten, zorgen dat iedereen komt etc. etc. Langzamerhand komen we te weten wie onze ‘eerstejaars' worden, zo weten de Duitsers en de Noren het al. Volgend week zijn er interviews op campus van het Indiase nationale comité voor de nieuwe studenten, dus wij zijn dan een weekendje + maandag vrij om te gaan en staan waar we willen. Waarschijnlijk wordt het kamperen in de buurt van de campus=). Verder gaat alles zijn gangetje, druk met school, trivenis, andere super leuke activiteiten en proberen genoeg slaapte krijgen.

Geniet van het lekkere weer=)

Travelweek

De afgelopen was het travelweek! We waren een weekje vrij van school, dus ging ik met een vriendinnetje Wacuka uit Kenia naar het zuidwesten van India, naar de staat Kerala. Vrijdagavond vertrokken we en na een busreis van 35 uur kwamen we zondagochtend aan in het noorden van de staat, het ‘Wynard District'. Aangezien we helemaal uitgebrand waren van de reis en nogal moeite hadden een goedkoop hotel te vinden, kozen we maar voor een luxe hotel. Van 1200 naar 600 (4,50 per persoon) rupees afgedingt (we worden steeds beter!), resultaat: een hotelkamer met een tv, balkon, kingsizebed en roomservice).

De omgeving was echt prachtig: in de bergen, waar je ook keek was het groen, overal stonden banaan- en palmbomen, als je goed keek zag je soms nog een aapje zitten. Je kon echt merken dat je in een totaal ander deel van India zat. Niet alleen aan de omgeving, maar ook aan het schrift (bijna elke staat heeft z'n eigen schrift, in het Zuiden kan bijna niemand Hindi spreken) en de kledingstijl. Dat is echt een leuk ding van India, mensen houden zich aan hun traditionele kleding, zelfs in de steden. De vrouwen dragen sari's (in elke staat op een verschillende manier) en hier in het zuiden droegen de mannen alleen een lap om hun middel.

In dat gebied hebben 2 dagen rondgereisd naar verschillende plekken met de openbare bus en riksja's. Het was nogal moeilijk te communiceren met de bevolking, aangezien niemand Engels of Hindi sprak. We konden nog net duidelijk maken waar we vandaan kwamen, als je ‘Holland' zegt krijg je meteen ‘Achaaa! Van Persie, van Basten!' te horen. We hebben een berg van 2100 meter beklommen met een gids, het duurde vier uur voor we top bereikten, maar het was de moeite waard: het uitzicht was prachtig.

De dag later namen we de bus van Calicut naar Cochin, de hoofdstad van de staat. Het was een reis van 9 uur, dus 's avonds zo snel mogelijk een hotel gezocht en in slaap gevallen. De volgende dag zijn we naar het strand gegaan om een hotel te zoeken. Weer voor een ‘duur' hotel gegaan, zelfde prijs als de eerste, maar dit keer werd het nog leuker: we hadden uitzicht op het strand! Daar zijn we twee nachten gebleven. Heel erg veel verse vis gegeten, gezwommen en gezond. De tweede dag zijn we met de vissersboot van de hoteleigenaar op de Arabische zee gaan varen, midden in de zee gezwommen en dolfijnen gezien! Een super tijd om even te relaxen van het drukke leven op campus, voor het eerst in tijden heb ik een lekker dik boek uitlezen.

Vrijdag, de laatste dag van de reis, zijn we naar de stad Cochin gegaan. Daar hebben we Freya (Alaska) en Liv Artemis (Noorwegen) ontmoet, en een aardige riksjadriver die ons de hele stad liet zien. 's Avonds als afsluiting van Cochin een kokosnoot gedronken en toen terug naar het hotel gegaan. Een film gekeken in de bioscoop (dit keer dan wel een Hollywood film, maar het gejoel en geklap als de hoofdpersonen zoenen wordt er niet minder om) en de volgende dag vroeg opgestaan om de trein te halen. Na 32 uur in de trein kwamen we gisteren brak aan in Pune waar we een ‘public jeep' (zo veel mogelijk mensen in een jeep, 12?) namen om naar campus te komen. Het was, ondanks de leuke week, fijn weer terug te zijn in m'n kamertje. Kleren gewassen, tas uitgepakt, bijgepraat met iedereen en vandaag de week weer fris begonnen!

De afgelopen 3 weken

Plots realiseerde ik me dat ik door alle drukheid van week een hele tijd niets op de blog heb gezet! Geen zorgen, alles gaat goed, er is alleen niet zo heel veel bijzonders gebeurt in de afgelopen weken. De tijd vliegt voorbij, er zijn nog maar 12 weken tot het eerste jaar afgelopen is! De leerlingen uit Nederland die zich dit jaar hebben opgeven kregen afgelopen woensdag te horen of ze door de eerste ronde (papieren) ronde waren. Het is natuurlijk niet zo dat er in de afgelopen weken niets gebeurd is... Trivenis, school, Valentijnsdag, een sterrenexpeditie (we hebben een hele grote en goede telescoop op school, en met de natuurkundeleraar hebben we Mars, Venus en Jupiter gezien!) en allerlei andere leuke activiteiten. Zo was er gister ook een kunsttentoonstelling waarvoor alle eerstejaars een kunstwerk moesten tentoonstellen. Ik zal proberen of ik binnenkort een foto op de blog kan zetten van mijn kunstwerk.

Verder is er een Nederlandse groep studenten van een school uit Hilversum opbezoek. Zij zullen de komende week vrijwilligerswerk doen in de buurt van de school. Een van de studenten had ik al ontmoet tijdens de selectie groepsdag, dus die had hagelslag en stroopwafels meegenomen, net wat ik nodig had sinds de voorraad van thuis redelijk op was. Morgen gaan we zelf stroopwafels proberen te maken, eens kijken wat dat wordt...

Nog een weekje school en dan hebben we een week vakantie! Ik ga met Wacuka (uit Kenia, waar ik ook mee naar Bangalore ben geweest) naar Kerala, een van de staten in het zuidwesten van India. Het wordt een lange reis (heenweg 41 uur), maar we hebben elkaar en we hebben er superveel zin in! Ik zal de verhalen meteen op de blog zetten!